Medierea

Istoria medierii este lunga si bogata. Intalnim medierea in culturi si tari diferite, in toate sectoarele de interactiune sociala: educatie, religie, relatii angajatori-angajati, sisteme juridice, drept penal, familie, mediu inconjurator, comunitati, cartiere si toate nivelurile de guvernare.

Prin adoptarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, a fost deschisa calea catre solutionarea extrajudiciara a numeroase cauze civile, penale sau comerciale, punand accent pe interesele partilor si nu atat pe aspectele juridice ale conflictului.

 

Alegerea medierii pentru identificarea de solutii in interesul tuturor partilor prezinta o serie de avantaje:

– prin mediere partile pot ajunge la solutii care sa raspunda nevoilor lor reale, participand nemijlocit, cu deplina putere de decizie asupra finalitatii conflictului;

– solutia negociata intr-o sedinta de mediere este convenabila pentru toti cei implicati, afectati sau interesati in conflict;

– apeland la mediere se reduc substantial cheltuielile de judecata (taxe de timbru, onorarii avocati si experti etc.);

– alegand medierea se economiseste timp si se evita stresul generat de un litigiu derulat in sala de judecata, precum si expunerea publica a problemelor personale cu care se confrunta partile;

– medierea ajuta la degrevarea instantelor judecatoresti de numeroase cauze care pot fi solutionate satisfacator chiar de parti, in interesul lor, prin interventia unui mediator;

Medierea reprezinta, asadar, o modalitate alternativa si facultativa de rezolvare a conflictelor; medierea este o procedura voluntara si confidentiala; medierea implica interventia mediatorului care faciliteaza comunicarea intre parti, care este neutru si impartial si ajuta partile sa gaseasca o solutie reciproc acceptata.
Prin mediere se pot rezolva conflicte generate de: relatiile de familie, raporturile comerciale, raporturile locative, de vecinatate, de coproprietate, succesiuni, executarea obligatiilor contractuale. Medierea poate fi de asemenea rezolvarea pentru conflictele izbucnite in scoli (profesori – elevi – parinti), in organizatii (angajati – angajatori), in trafic si in orice alte locuri publice.

Desi obiectivul medierii este rezolvarea starilor conflictuale, distinctia majora cu care opereaza aceasta metoda este ca prin mediere se cauta sa se ajunga la un acord cu implicarea partilor care vor si sustine apoi solutia.

Medierea este arta prin care o persoana specializata in mediere, intitulata mediator, transforma un conflict intr-o intelegere. Pare simplu si in acelasi timp complicat. Mediatorul ajuta partile aflate in conflict sa genereze optiuni, le face sa inteleaga ca au posibilitatea sa aleaga intre aceste optiuni pornind de la ideea ca fiecare persona are un punct de vedere diferit.

Mediatorii nu au puteri formale asupra rezultatelor negocierii si nu pot rezolva conflictul sau impune singuri o solutie. In schimb, eficienta lor vine din abilitatea de a se intalni în mod individual cu partile, de a asigura o intelegere a problemelor aflate in disputa, de a identifica zonele de compromis posibil pentru fiecare parte si de a incuraja partile sa faca compromisuri pentru atingerea unui acord.

Cum se desfășoară medierea?

Fiecare mediator are propria metodă, dar în general toți vor proceda după cum urmează:

– Mediatorul va aranja ca întâlnirea să fie la o oră potrivită pentru ambele părți, la birou (un loc neutru pentru toată lumea este cel mai potrivit) sau în alt loc ales de părți.

– Încă de la început se va discuta onorariul pe ședința de mediere. Acesta va fi stabilit de mediator ținându-se cont de complexitatea cazului, de numărul de părți, de posibilitățile de plată. Costurile vor fi suportate în mod egal de către părți (cu excepția cazurilor în care ele cad de acord altfel) și vor fi cunoscute și acceptate înainte de începerea medierii.

– Medierea va începe cu o ședință de informare în care mediatorul se prezintă și se pun la punct formalitățile administrative.

– Apoi el va cere fiecărei părți și/sau reprezentatului legal al acestora să își prezinte punctul de vedere cu privire la dispută (rezumarea conflictului așa cum îl văd ei și ce anume își doresc să obțină prin mediere), încercând să identifice punctele care nu sunt în contradictoriu, precum și pe cele ce sunt.

– Pe tot parcursul medierii se va încerca aducerea părților în dialog, restabilirea relațiilor afectate și, mai ales, soluții mulțumitoare pentru toti cei implicați, la toate cererile prezentate la început.

– Odată ce toate părțile ajung la o înțelegere satisfăcătoare, mediatorul va solicita ca acest rezultat să fie pus în scris într-un ACORD de MEDIERE semnat de toți cei prezenți.

Va funcționa medierea?

Medierea este un proces foarte flexibil și accesibil tuturor. De cele mai multe ori medierea se încheie cu un acord între părți, fie pe loc, fie în scurt timp după prima ședință. Mediatorul este acolo să vă ajute și deși nu există garanția succesului, cu cât părțile sunt mai hotărâte să găsească o soluție, cu atât mai probabil că veți avea succes.